CONFERINTA DE PRESA: Anuntarea parteneriatului dintre Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice si Uniunea Arhitectilor din Romania si lansare de carte
CONFERINTA DE PRESA
Locatie:
Sediul Uniunii Arhitectilor din Romania Str. Jean Louis Calderon nr. 48, sector 2
Subiect:
- Lansarea volumului „Tendințe contemporane în arhitectură pentru educația preuniversitară”
- Anuntarea parteneriatului dintre Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice si Uniunea Arhitectilor din Romania privind initierea unui proiect pilot de modernizare a infrastructurii educationale preuniversitare din mediul rural din Romania
Participanti:
Ileana Tureanu - Presedintele Uniunii Arhitectilor din Romania
Mircea Dumitru - Ministrul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice
Gheorghe Patrascu - Secretar de Stat Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice
Marian Moiceanu - Rectorul Universitatii de Arhitectura si Urbanism Ion Mincu
Augustin Ioan - Directorul Scolii Doctorale a Universitatii de Arhitectura si Urbanism Ion Mincu
Ionut Stanimir - Director Banca Comerciala Romana (neconfirmat)
Este de domeniul evidenței, că școlile românești oferă astăzi un mediu construit mult rămas în urma procesului pedagogic găzduit. După 1989 s-au construit foarte puține școli, și acestea nu întotdeauna adaptate tendințelor internaționale de evoluție a educației școlare și în cadrul unor programe supuse unor indicatori de costuri nefundamentați, unor proceduri de achiziție/construire deficitare, care în puține cazuri au permis atingerea unor parametri de sustenabilitate.
Cadrul construit în care se formează elevul are o influență poate mai puțin evidentă, dar demonstrată clar științific asupra personalității viitorului adult. Le cerem elevilor performanțe, dar facem prea puțin pentru a le oferi un spațiu care să le stimuleze pasiunea, creativitatea, forța de concentrare, să le inducă în mod firesc conceptul de sustenabilitate atât de des și uneori excesiv vehiculat în ultimii ani, încât ne conduce cu gândul la celebra replica a lui Arghezi „una spunem și alta fumăm”. Dacă oferim elevului spații închise, cu un design în cel mai bun caz minimalist, sărac, cu finisaje ieftine și, mai ales, puțin durabile, curți betonate, care va fi efectul asupra formării sale? Educația în spiritul principiilor dezvoltării durabile ar trebui să se desfășoare în locații care stimulează socializarea, respectul pentru calitate și frumos, respectul pentru natură.
Proiectarea unităților de învățământ pre-universitar se face în Româ nia în baza unor standarde și norme stabilite în urmă cu douăzeci de ani, care nu au fost în general armonizate cu prevederile altor domenii conexe.
In acest context, inițiativa dezbaterii care face obiectul lucrării care se lanseaza astazi este nu numai oportună, dar mai ales necesară. Desigur, inițiativa aceasta nu trebuie oprită, în buna tradiție românească, la stadiul de constatare mioritică, ci continuată, în prima fază, în cel puțin două direcții: întocmirea unui ghid de proiectare sustenabilă pentru școlile viitorului și inducerea concluziilor colocviului „Tendinte contemporane in arhitectură pentru educația preuniversitară” în studiul în curs de elaborare în cadrul Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice „Cadru Strategic pentru structura educațională și sprijin în planificarea strategică în educație și formării profesionale (INFRAED).
In acelasi context se incearca initierea unui proiect pilot de modernizare a infrastructurii educationale preuniversitare din mediul rural din Romania. Proiectul vizeaza asigurarea proiectarii si consultantei complete pentru 15 unitati de invatamant din mediul rural, selectate din aproximativ 100 de propuneri (cu o cazuistica foart diversa) din partea Inspectoratelor Scolare Judetene, in vederea obtinerii autorizatiilor de functionare sanitare si de siguranta la incendiu. Concluziile proiectului pilot ar urma sa fie baza initierii unui proces de modernizare a infrastructurii educationale rurale din Romania.
Trebuie promovate pentru infrastructura educatională pre-universitară politici publice care să permită într-un viitor palpabil să putem avea în România cât mai multe școli care să ofere un cadru construit adecvat procesului pedagogic și, mai ales, condiții decente, igienice și sigure în toate spațiile destinate învățământului.
Sumarul volumului „Tendințe contemporane în arhitectură pentru educația preuniversitară”
Cuvânt înainte – Arh. Gheorghe Pătrașcu / 7
Inițiativa Școli Sigure – Arh. Horia Bejan / 9
Școala primară Questfield – Arh. Adrian Cristescu / 17
Bibliotecă pentru o școală primară într-o zonă rurală din Tanzania – Arh. Patricia Erimescu / 19
Școala în Re-creație – Arh. Codruța Iana / 27
Exemple de bune practici în lume în ceea ce privește construirea spațiilor destinate învățământului preuniversitar – Arh. Loana Vultur / 51
Spațiul școlii – motivație pentru educație: către o regândire a arhitecturii școlii în România – Arh. Oana Mihăescu / 63
Concluzii pentru elaborarea unui ghid de bune practici în arhitectura pentru învățământul preuniversitar / 89
Repere de școli noi pe plan internațional care ilustrează anumite principii enunțate în cadrul ghidului / 167
Repere bibliografice / 193
Repere legislative / 205