Este arhitectura o artă? Află răspunsul la Art Safari, 12 mai - 7 august
„În dorința de a promova excelența din arhitectura românească, Uniunea Arhitecților din România este implicată, de peste 30 de ani, în descoperirea și promovarea personalității lui Marcel Iancu. Expoziția Bucuresti, anii 1920-1940: între avangardă și modernism – TNB 1993 (comisari Alexandru Beldiman, Magda Carneci și Mihai Oroveanu) a fost cea care a evidențiat rolul și importanța avangardei românesti în cultura națională. Au urmat Expoziția Centenarul Marcel Iancu 1895-1995, găzduita de MNAR în 1996, (curatori Anca Bocăneț și Dana Herbay), filmul Construct realizat, în 1995, de Sorin Ilieșiu și Mariana Celac și lucrarea Marcel Iancu, Biroul de Studii Moderne împreună cu Traseul Urban Marcel Iancu (pliant) publicate de Editura Simetria, în anul 2008.
Dorim ca expoziția organizată la actuala ediție Art Safari să transmită, alături de informații consacrate dar și mai puțin cunoscute despre arhitectul Janco, spiritul novator, constructiv și constructivist al autorului, capacitatea sa de a jongla cu meșteșuguri și arte, cu concepte revoluționare și valori perene, cu explozive schimbări de scară de la designul de obiect și finetea detaliului la marile intervenții la scara urbană.
Marcel Iancu a adus în România noul curent european și a deschis drumul arhitecturii moderniste, a contaminat tinerii arhitecți cu încărcătura ideologică a artelor „revoluționare” (cubism, abstractism, constructivism) și i-a pus în legătură cu cei mai prestigioși exponenți ai Mișcării Moderne europene.
Arhitectura nouă, promovată de Janco, a simplificat volumele arhitecturale și a renunțat la simetrie și legile sale, a reevaluat materialele de construcție și a negat ideea eclectică de „stil”. Volumul construit a fost redus la corpuri geometrice simple: cubul, sfera, cilindrul, prisma, piramida au devenit elementele de bază ale oricărei arhitecturi constrânse la claritate formală.
Abordarea revoluționară a arhitecturii, privită prin excelență ca artă socială, s-a extins asupra întregului spațiu construit de la „interior” - scopul acțiunii de a clădi până la urbanism - scopul social al arhitecturii.
Marcel Iancu a fost vehement și tranșant în promovarea noilor idealuri, profund implicat în susținerea socială a noii abordări și neiertător față de adoptarea mecanică și mondenă a noului stil.
Deși consacrat ca autor al primelor „reședințe moderniste” din București și România, Marcel Iancu este și autorul unuia dintre cele mai spectaculoase complexe de loisir interbelic - Ștrandul Kiseleff - dar și al unui sanatoriu montan de o puritate și forță de talie internațională.
În aproape 20 de ani, Marcel Iancu a experimentat formule îndrăznețe și inovative, a animat viața artistică a Capitalei, a deschis uși și perspective pentru viitor și pentru tinerii creatori, a fost inconstant și inconsecvent, dar întotdeauna autentic, convingător, pozitiv, constructiv și constructivist.
Janco rămâne simbolul unui spirit descătușat și dezlănțuit.”
Ileana Tureanu – președinte Uniunea Arhitecților din România
„Viața artistului multidisciplinar Marcel Iancu poate fi împărțită în două capitole: primii 46 de ani în Europa, urmați de 43 de ani în Israel. Expoziția din Art Safari cuprinde lucrări din ambele perioade, este prima expoziție cuprinzătoare a celor șaptezeci de ani de activitate artistică, pusă în scenă în țara unde s-a născut. O comparație a lucrărilor din cele două capitole din viața sa ne arată că, deși imaginile pot să fi evoluat, peisajele pot fi diferite, iar colorizarea poate să fi suferit modificări, mâna care ține pensula și linia trasată păstrează semnătura unică a artistului, rămânând neschimbată de-a lungul vieții sale”
Raya Zommer Tal - director Muzeul Janco Dada
„Cea mai valoroasă lucrare a acestei ediții Art Safari este semnată de artistul Marcel Iancu, din colecția Muzeului Național de Artă al României, în valoare de peste 300.000 euro. Mulțumim domnului director Călin Stegerean și întregul personal de profesioniști ai MNAR pentru încrederea acordată Art Safari, dar și partenerilor care fac posibilă această expoziție în România. De asemenea datorită Uniunii Arhitecților din România publicul va putea vedea experimentul impresionant pe care Iancu îl realizează în arhitectură și va descoperi influența lui asupra Bucureștiului ”
Ioana Ciocan - General Manager Art Safari
UAR loves Art Safari și invers
Pavilionul Invitat „Marcel Iancu. Reconstruind artele România - Israel” este curatoriat de Raya Zommer-Tal, directorul Muzeului Janco Dada, inaugurat în 1983, cu un an înainte de moartea artistului, la Ein Hod, Israel. Partenerii Pavilionului sunt Muzeul Janco Dada din Israel, Uniunea Arhitecților din România și Ambasada Israelului în România.
Alături de pavilionul dedicat lui Marcel Iancu, Art Safari va expune și arta de patrimoniu a maestrului Theodor Aman, lucrări de Picasso și Dali în cadrul unei expoziții acompaniate de muzică, fotografii ale celei mai distinse fotografe germane - Barbara Klemm, precum și arta zilelor noastre semnată de Irina Dragomir, superstarul artei contemporane.
Program și bilete Art Safari 2022
Art Safari va putea fi vizitat în perioada 12 mai – 7 august 2022, de luni până joi, în Palatul Dacia-România, din Centrul Vechi al Bucureștiului (str. Lipscani, nr. 18-20). Biletele și abonamentele pot fi achiziționate pe https://tickets.artsafari.ro/e
Despre Art Safari București
Art Safari este un proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii, aflat sub patronajul Primăriei Municipiului București și UNESCO România și realizat în parteneriat cu Muzeul Municipiului București. Alături de expozițiile curatoriate, organizate în București sau în străinătate, Art Safari promovează conținut educațional pentru toate vârstele, găzduind inclusiv ateliere de artă pentru copii și tururi ghidate pentru copii și adolescenți. Partenerul oficial Art Safari este BCR. Art Safari este un eveniment cultural unic în România ca structură, concept și amploare. Art Safari a înregistrat 231.000 de vizitatori în cele 8 ediții de până acum. Mai multe detalii: www.artsafari.ro