ZILELE CULTURII URBANE la "Uzina de apă"- Suceava ediția a VI-a cu tema : PATRIMONIUL ARHITECTURAL ÎNTRE GENERAȚII
Prezentul proiect se dorește a fi o continuare a proiectelor culturale desfășurate în anii 2012 – 2016, în jurul datei de 12 august, data la care se aniverseaza darea în folosință, in 12 august 1912, a Uzinei de apă - actualul Centru de Arhitectură, Cultură Urbană și Peisaj, sub genericul :
„ZILELE CULTURII URBANE la Uzina de apă – Suceava
- ediție inaugurală la aniversarea a 100 de ani de la darea în folosință a fostei Uzine de apă din Suceava”-2012
- ediția a II-a cu tema : “REGENERAREA PATRIMONIULUI RECENT”-2013
- ediția a III-a cu tema : “PROTEJAREA PATRIMONIULUI ARHITECTURAL NECLASAT”-2014
- ediția a IV-a cu tema : PATRIMONIUL ARHITECTURAL ROMANESC DIN AFARA GRANITELOR TARII”-2015
- ediția a V-a cu tema : PATRIMONIUL CONSTRUIT INTRE AUTORUL ANONIM SI PERSONALITATILE MAJORE – 2016
Considerăm ca prin aceste proiecte culturale, realizate intr-un spatiu cu valoare arhitecturala recunoscuta, ( Uzina de apa a obtinut, printre alte distinctii, premiul Bienalei Nationale de Arhitectura- editia 2014, la sectiunea arhitectura patrimoniului cultural ) se consacra vocatia pentru patrimoniu a Uzinei de apa si a evenimentului principal anual „ZILELE CULTURII URBANE “.
Ediția a VI-a, din 2017, avand ca tema : PATRIMONIUL ARHITECTURAL INTRE GENERAȚII isi propune sa puna in discutie problema transferului patrimoniului architectural între generații, crearea și transformarea lui, perceperea și valorizarea acestuia în timp, evoluția (dinamica) limbajului arhitectural specific.
Tema de anul acesta a fost inspirata de insemnarile, sub forma de replici in dialog, a doi participanti de la editia din 2015:
- “PATRIMONIUL NU ESTE DESPRE TRECUT CI DESPRE PREZENT”
la care un alt participant a adaugat :
- “DAR MAI ALES DESPRE VIITOR” ( Z.A.)
si dialogul continua :
- ”…culoarea s-a pierdut dar si anii au trecut… “
- “…culoarea nu se pierde , vederea slabeste… “ (Z.A.)
Este adevarat culoarea, interpretata ca valoare, nu se pierde dar depinde de vederea oamenilor, de cum este ea perceputa.
De fapt, aceasta este adevarata tema pe care ne-o propunem :
Dependenta patrimoniului de perceptia generatiilor...PATRIMONIUL INTRE GENERATII....patrimoniul intre generatiile care il produc, care il utilizeaza , il repara sau il transforma si il transmit mai departe…
Cuvantul patrimoniu isi are radacina etimologica in limba latina in cuvantul patrimonium, care desemna bunurile, averea mostenita de la parinti ( pater =tatasi moneo,monere,monui,monitum = a aminti,a sfatui putand fi tradus sau interpretat si cu sensul de amintire, “sfat” de la parinti, nu doar mostenire strict materiala )
Am putea folosi ca motto al manifestarii pentru a iesi din domeniul strict arhitectural, si ceea ce spunea Albert Einstein :
"... distinctia dintre trecut, prezent si viitor este o iluzie a perceptiei umane..."
Dincolo de preocuparea constanta pentru salvarea patrimoniului editia de anul acest doreste sa evidentieze si surprinzatoarele aspecte actuale ale fenomenului de intelegere si asimilare a patrimoniului arhitectural in general ( clasat si neclasat ) , direct material prin restaurare si integrare sau prin interpretare in forme arhitecturale contemporane. Ea aduce in prim plan problematica continuitatii / discontinuitatii in preluarea si transferul patrimoniului intre generatii.
Ediția din acest an va pune accentul pe raportul cu noua generație de arhitecți, educarea acestora în spiritul înțelegerii problemelor puse de patrimoniu, noua generație fiind în același timp viitorul beneficiar și utilizator al mediului construit complex obținut .
Trebuie sa intelegem ca intr-un anume sens, nu suntem contemporani cu copiii nostri.
Generatia noua, pe care o putem numi : “generatia postdecembrista”... ”generatia 2.0”... “generatia 2000 PLUS” sau “generatia # hashtag” este foarte diferita. Ea trebuie implicata si lasata sa se exprime. Arhitectii tineri trebuie ascultati dar, la fel de important, ar trebui sa se asculte pe ei insisi.
E o tema acuta, ce trebuie tratata cu maxima responsabilitate, pentru ca in acest gen de manifestari nu se face doar o analiza, ci mai important, pot fi distinse niste directii.
Vom incerca sa raspundem prin prezentarile din conferinta si expozitie si prin dezbateri la intrebari si probleme legate de raportul PATRIMONIU / GENERATIE, intelese si ca ipoteze de lucru, cum ar fi si urmatoarele intrebari mai mult sau mai putin provocatoare :
- este patrimoniul o tema a conflictului intre generatii sau este chiar sansa continuitatii ?
- fiecare generatie isi creaza si recreaza lumea, pastrand sau mai exact reintegrand patrimoniul in viata proprie ?.... este restaurarea o falsa problema si vorbim de fapt de o interpretare a unei situatii date conform conceptiilor contemporane, folosindu-ne mai mult sau mai putin de substanta originala ...? ...s-a ajuns deja la „restaurarea restaurarii”...?
- ideea protectiei patrimoniului fiind o ideea recenta raportata la timpul istoric, se indreapta aceasta, dupa formele ”stiintifice” uneori prea rigide pe care le-a luat , spre modalitati firesti de integrare, regenerare si remodelare in formulari arhitecturale si urbanistice pe care le impune modul de viata contemporan ?
- interpretarea creativa este o forma de salvare a patrimoniului sau o forma de manifestare a creativitatii generatiei mostenitoare ?.... reprezinta arhitectura de interpretare a traditiei ( functionalismul liric al lui Kenzo Tange sau Nicolae Porumbescu sau restaurarile creative ale Ioanei Grigorescu ) o forma de asimilare si continuitate a patrimoniului arhitectural ce inlocuieste partial sau total „mumificarea” continua a artefactelor originale limitata pana la urma de rezistenta lor fizica ,materiala...?
- este protectia patrimoniul clasat si chiar neclasat o adulare de idoli, un fetisism ?... patrimonizarea excesiva , „muzeificarea oraselor „ impiedica dezvoltarea noii generatii ? ....existenta „oraselor muzeu” este o cerinta a lui homo turisticus care s-ar putea sa aiba o existenta limitata, sa dispara sau sa se transforme tot asa de repede precum a aparut....?
- refunctionalizarea unei cladiri vechi (moara de vant devenita locuinta, uzina devenita centru cultural etc...) poate fi interpretata ca o „ schizofrenie” sau ca o forma de personalitate multipla numita in termeni medicali si „ tulburare de identitate disociata” ?... sau valoarea locuirii in astfel de spatii refunctionalizate, care pun in scena istoria si memoria locului, este data de faptul ca sunt spatii in care se traieste si se locuieste „ in poveste” ..?
- amplasarea unei locuinte, club de noapte sau restaurant intr-o biserica valorificandu-se doar pontentialul spatial si uitand de semnificatia si valoarea anterioara a acesteia este o desacralizare sau poate fi interpretata si ca o forma de „posedare demonica”...?
- viteza cu care s-au produs mutilarile asupra limbajului arhitectural traditional si a coerentei peisajului construit in Maramures si nu numai, dupa anii 90, cand banii noii generatii de emigranti s-au intors ca un bumerang asupra satelor parintilor celor plecati, nu a permis decat reactii de constatare amara , gen „Mandrie si beton” , remarcabile dar insuficiente... Cum poate fi depasita o astfel de criza de trecere intre generatii si cum gestioneaza arhitectul astfel de situatii...?
- dupa pierderile catastrofale de patrimoniu din al doilea razboi mondial s-au reconstruit cateva din cartierele distruse...dupa distrugerea Turnurilor gemene din New York s-a dat o interpretare artistica a golului ca in pictura chineza ... Procedeele de interpretare imaginativa de tipul artei sunt suficiente pentru a satisface nevoia de regasire a radacinilor si a trecutului.....?..sau generatia 2000 PLUS se va multumi cu o biblioteca de holograme...?
- generatia activa a specialistilor se pare ca militeaza pentru pastrarea si valorificarea patrimoniului si este foarte atenta la forma in care decide sa-l lase mai departe ... si-a facut noua generatie o tema constanta din #PATRIMONIU... ?
- Patrimoniul este esenta creativitatii generatiilor anterioare, dinamica evolutiei mijloacelor de expresie ,rafinata si selectata catre sensul si semnificatia esentiala transferandu-se in patrimoniu ...Este misiunea noilor generatii ca acesta sa nu devina „un cavou al spiritualitatii” ...?
- In cadrul spatiului Uzinei de apa se vor prezenta in paralel doua expozitii tematice :
- PATRIMONIUL ARHITECTURAL ÎNTRE TRECUT ȘI VIITOR
Vor fi prezentate lucrări reprezentative pentru ideea de valorificare prin aducerea în contemporan a unui patrimoniu aflat în dificultate, regenerarea acestuia și asigurarea unei vieți viitoare.Expozitia va fi realizata printr-o selecție de lucrări sugestive pentru tematica propusa (exemple din Suceava – Uzina de apa, Muzeul de istorie, Laboratoarele Muzeului Bucovinei, Cinema „Modern”, „Casa prieteniei”... sau din tara- Fabrica de pensule Cluj, Palatului Culturii din Blaj, turnul pompierilor din Cluj, beraria H Bucuresti s.a. ,exemple de „restaurarea restaurării” de la Manastirea Dragomirna ... s.a. exemple selectate din arhitectura romaneasca, europeana si mondiala) care va fi conceputa ca o ilustrare a dezbaterilor si prezentarilor din conferinta tematica.
EXPOZIȚIE DE SCULPTURĂ – „ PATRIMONIAL - MATRIMONIAL”
Marian și Victoria Zidaru
O secventa distincta va fi data in cadrul manifestarii de expozitia si conferinta despre “arta comparata” a artistilor Marin si Victoria Zidaru (curent bine reprezentat de artisti provenind din zona de nord a tarii ( Paul Gherasim , Marin Gherasim, Ilie Boca, Ion Arbore, Virgil Parghel, Mihai Buculei s.a. ) in care,in mod explicit, traditia este interpretata cu mijloacele artei contemporane fiind in acest fel continuata , interpretata si in esenta, traita in prezent .Comparatia limbajului arhitectural cu posibilitatile de exprimare ale artei va fi relevanta pentru intelegerea acestui raport continuu intre trecut , prezent si viitor . Arhitectii vor putea sa-si verifice capacitatea de a avea un dialog in acest limbaj.
Aducerea in cadrul manifestarii a unei expozitii de arta vrea sa provoace dezbaterea –dialog asupra modalitatilor de valorificare a unui patrimoniu reprezentativ de factura spatiala, a limbajului specific celor doua arte ( sculptura si arhitectura) a potentarii reciproce, sa prezinte un limbaj extrem de „reinstaurare” creativa a unui patrimoniu spiritual, in ultima instanta comun celor doua arte ale spatiului.
Tema propusa “PATRIMONIUL ARHITECTURAL ÎNTRE GENERAȚII” va fi dezbatuta si intr-o conferinta
Prin selecția expunerilor din cadrul conferinței se urmărește abordarea temei sub aspectele ei teoretice cât și practice. La conferință vor fi invitați specialiști dar și doctoranzi /studenți în cicluri superioare cu preocupări în tematica propusă.
Conferinta va fi structurata in trei parti (sesiuni ) in care se vor defini si analiza distinct, in spiritul temei propuse, notiunile de patrimoniu arhitectural (1), generatie (2) si raporturile dintre ele(3).
Abordarile vor evidentia problematica specifica arhitecturii dar si raporturile complementare edificatoare cum ar fi cele de ordin sociologic.
Referintele vor fi extinse si la Spatiul Republicii Moldova si regiunii Cernauti din Ucraina, zone cu care impartasim fenomene similare de criza identitara si culturala. Invitarea colegilor specialisti din Euro-regiunea de Nord-Est la Zilele Culturii Urbane de la “Uzina de apa” a devenit deja o traditie.
Conferinta va fi urmata de o dezbatere a temei in cadrul unei “mese rotunde” impreuna cu invitatii.
Consideratii generale asupra proiectului cultural propus :
Proiectul se adresează în principal arhitecților din filiala teritorială Nord-est a OAR si ai filialei Suceava-Botosani a UAR, cu o focalizare pe noua generatie de arhitecti.
De asemenea se adresează locuitorilor, administrațiilor locale și județene din județele Suceava și Botoșani.
Aceștia din urma vor fi informați despre proiect și obiectivul acestuia prin intermediul mass-media dar și prin dezbaterile care vor fi organizate cu aceasta ocazie.
Materialele promoționale și rezultatele proiectului vor fi prezentate în așa fel încât să aibă un impact cât mai mare la nivel local si prin stimularea aprecierii și a interesului publicului larg pentru arhitectura.
Se are in vedere si sensibilizarea detinatorilor de patrimoniu aflat în dificultate a cărui regenerare depinde de înțelegerea potențialului acestuia de refuncționalizare și remodelare si diferitele modalitati si procedee de a realiza acest deziderat Educarea proprietarilor in Romania poate sa mai salveze ceva din acest patrimoniu. Poate aceasta este sansa unei valorificari superioare a arhitecturii mostenite : incadrarea intr-o alta dimensiune culturala si nu perimarea ei prin interventii neadecvate.
Potențialul de continuare a proiectului:
Centrul de Arhitectură, Cultură urbană și Peisaj va avea un program de activități culturale dedicate atât arhitecților, urbaniștilor, cât și publicului larg în care problema regenerării patrimoniului se va regăsi ca o parte intrinsecă și implicită. Prin puterea exemplului dat de întreaga acțiune de până acum se urmărește dezvoltarea Centrului ca pilon principal în vederea dezvoltării ulterioare a unui complex cultural mai amplu prin includerea tuturor clădirilor ce au aparținut „Uzinei de apă”. Centrul își propune să se integreze în activitatea culturală a întregii zone și să se dezvolte pe măsura cerințelor unei societăți urbane în continuă transformare.
După finalizarea programului de anul acesta ZILELE CULTURII URBANE la "Uzina de Apă"- Suceava se va putea vorbi de o continuitate a evenimentului iar caracterul de permanență va depinde de calitatea și actualitatea temelor propuse în fiecare ediție
PROGRAM
15.06.2017- 10.08.2017
Acțiuni premergătoare evenimentului public Zilele Culturii Urbane
ce se vor desfăsura în doua etape:
15.06 - 29.07 comunicare/ organizare în cadrul echipei
29.07 - 10.08 sesiune de lucru „în situ” la „Uzina de Apă” Suceava
si vor cuprinde o serie de activități după cum urmeză:
- Constituirea echipei de proiect
- Selecția, prelucrarea materialului pentru organizarea expoziției și informare/ mediatizare
- Achiziția materialelor necesare
- Editare panouri și materiale de informare/ mediatizare
- Amenajarea expozițiilor
vineri 11.08.2017 ora 14:00
Deschidere publică a evenimentului
ZILELE CULTURII URBANE la "Uzina de apă"- Suceava - ediția a VI-a cu tema:PATRIMONIUL ARHITECTURAL ÎNTRE GENERAȚII
Vor fi invitați oficiali ai OAR, UAR, RUR, arhitecți, reprezentanți ai instituțiilor de învățământ de arhitectura, oameni de cultură, reprezentanti ai administratiei locale, sponsori furnizori de materiale de constructii etc.
Vor fi prezentate invitatilor tema si programul proiectului cultural.
Va avea loc vernisarea și prezentarea celor doua expoxitii ce ilustreaza tema evenimentului :
PATRIMONIUL ARHITECTURAL ÎNTRE TRECUT ȘI VIITOR
EXPOZIȚIE DE SCULPTURĂ „PATRIMONIAL–MATRIMONIAL” -Marian și Victoria Zidaru
Moment de socializare care va da posibilitatea participanților să discute pe marginea temei abordate
Eveniment muzical în spațiul neconvențional al Uzinei
sambata 12.08.2017
Conferința cu tema “PATRIMONIUL ARHITECTURAL ÎNTRE GENERAȚII organizata in trei sesiuni :
Sesiunea 1: PATRIMONIU
Sesiunea 2: GENERATII
Sesiunea 3: PATRIMONIU / GENERAȚII
dezbatere intre participanti si invitati tip “ masa rotundă”
Se vor face prezentari ale furnizorilor de materiale și tehnologie de constucții, sponsori ai evenimentului intercalate între cele trei parti ( sesiuni ) ale conferintei.
Ziua se va incheia cu celebrarea aniversării „Uzinei de apă” la 100+5 ani de la darea in functiune la data de 12.08.1912
duminica 13.08.2017
Ziua porților deschise la “Uzina de Apă”
Uzina de apă urmează sa fie deschisă pentru vizitarea obiectivului și a expozițiilor. Se vor face un sondaj de opinie și o conferință de
presă
Schimb de experiență între participanții la proiectele culturale inițiate de către Uzina de apă în anii 2011 /2017 cu prezentarea de proiecte similare la care au participat în activitatea proprie.
Deplasare in imprejurimile Sucevei pentru a vizita obiective ce ilustreaza tema generala pusa in discutie.
Expozitiile vor fi deschise publicului si in perioada urmatoare pana la 31.08.2017 dupa programul obisnuit al Centrului.
Coordonator proiect
arh. Constantin Gorcea